Mondelinge vragen GroenLinks, ChristenUnie en SP over vluchtelingenopvang.

20 januari 2016

Mondelinge vragen GroenLinks, ChristenUnie en SP over vluchtelingenopvang.

De aanstaande opvang van vluchtelingen in Amstelveen houdt de gemeente bezig. Soms op een negatieve manier, maar er komt ook vooral ontzettend veel positieve energie los door de hele stad. Verschillende initiatieven komen van de grond om onze 400 nieuwe bewoners zich thuis te laten voelen. Het college staat in contact met die initiatieven en dat juicht Groen Links, Christen Unie en SP toe. Alleen, naarmate de opvang dichterbij komt, en de plannen ook bij die initiatieven uit de stad concreter worden, borrelen er vragen op. Deels zijn vooral praktisch, waarvoor men bij de gemeente terecht kan, deels zijn ze ook politiek van belang. Over die laatste categorie hebben wij vragen gesteld aan het college:

• De initiatieven die loskomen zoeken contact met de vluchtelingen. Om activiteiten te organiseren zijn er ruimtes nodig. Nu spreekt het voor zich dat niet zo maar iedereen continu binnen kan lopen, maar we hebben hier te maken met een groot leegstaand pand met heel veel ruimte. Aangezien er bij ons weten op dit moment verbouwd zou moeten worden, zou dit dan ook het moment zijn om in dat grote pand de mogelijkheid te creëren voor een ontmoetingsruimte, of andere ruimtes om activiteiten te organiseren. Dat zou een ideale manier kunnen zijn om activiteiten dichtbij te organiseren, zodat deze mensen ook niet de hele stad doogezeuld zouden hoeven worden. Wat is de mening van het college in deze? Vindt ze dergelijke extra ruimte ook wenselijk? Wordt die ook gecreëerd, of wat zou er nog nodig zijn dat te doen?
  • Wat wordt er georganiseerd qua scholing voor kinderen en volwassenen?
  • De vrijwilligerscentrale organiseert het vrijwilligerswerk rondom de komst van de vluchtelingen. In onze ogen is het vrijwilligerswerk belangrijk om draagvlak te creëren onder de Amstelveense bevolking, het is een vorm van sociale controle, en vluchtelingen krijgen op deze manier een zinvolle dagbesteding aangeboden.
    Wat is hierin de status?Worden de buurt op dit moment betrokken bij het vrijwilligerswerk? Heeft/neemt de gemeente hierin ook een rol?
  • Hebben de recente ontwikkelingen in Nederland en Duitsland geleid tot een verandering van de veiligheidsmaatregelen die het college van plan is te nemen? Dan hebben we het zowel over de situatie buiten de opvang, als de situatie binnen de opvang voor verschillende typen vluchtelingen zelf.
  • In het kader van dezelfde veiligheidsaspecten:
    Neemt het college extra maatregelen om vluchtelingen in Amstelveen in te lichten over de specifieke situatie in Kronenburg? Door b.v. te wijzen op het zero tolerance beleid van de gemeente?
  • Het college heeft aangegeven dat in februari de eerste vluchtelingen verwacht worden. Is dit nog altijd realistische planning? Of heeft de gemeente/COA de planning bijgesteld?

Het college zal deze vragen donderdagavond beantwoorden in de commissie ABM.