Thuiszorgmedewerkers in ACTIE

27 november 2015

Thuiszorgmedewerkers in ACTIE

Foto: fnv

Op 2 december komen thuiszorgmedewerkers en hun cliënten in actie in Amstelveen. Door de aanbesteding van de huishoudelijke thuiszorg dreigen vele kwetsbare ouderen en gehandicapten hun vaste en vertrouwde medewerker te verliezen. De actievoerders verzamelen om 19.15 uur achter op de parkeerplaats bij het gemeentehuis van Amstelveen, Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen. De aanwezigen lopen vervolgens met veel lawaai naar het gemeentehuis. Aansluitend zal een deel van de actievoerders ook bij de commissievergadering hun zorg uiten aan de gemeenteraadsleden. Alle FNV leden uit de regio zijn van harte uitgenodigd om bij dit protest aanwezig te zijn.

Dus aan ALLE SP-leden: kom ook naar het gemeentehuis 2 december a.s. om 19.15 uur !!!

Gemeente Amstelveen heeft beloofd dat cliënten hun vaste en vertrouwde medewerker kunnen behouden als zij dat willen. Maar de gemeente heeft geen voorwaarden gesteld in de nieuwe aanbesteding om het
huidige personeel over te nemen. Inmiddels is bekend geworden dat de gemeente met nieuwe aanbieders in zee gaat. Daardoor krijgt het merendeel van de cliënten volgend jaar mogelijk een nieuwe thuiszorgmedewerker over de vloer. Het regionale FNV comité Red de Zorg
roept de gemeente Amstelveen op om alsnog alles op alles te zetten om te zorgen dat de oudere en gehandicapte cliënten hun vertrouwde gezicht behouden.

Red de Zorg

Het kabinet bezuinigt ruim 3 miljard op de zorg. De FNV wil dat de bezuinigen gestopt worden en dat er goede afspraken komen zodat de kwaliteit van zorg voorop staat. Afgelopen zomer maakten ruim 1.000 zorgmedewerkers in het bijzijn van staatssecretaris
Van Rijn bekend dat er in zes weken tijd ruim 700.000 handtekeningen waren opgehaald voor de Volkspetitie Red de Zorg. Met deze petitie roepen de  honderdduizenden ondertekenaars de staatssecretaris op in te grijpen en de bezuinigingen te stoppen. Op 12 september tijdens de Red de Zorgdemonstratie in Amsterdam riepen nogmaals 15.000 mensen de staatssecretaris gehoor te geven aan de eisen in de
Volkspetitie. Van Rijn heeft 210 miljoen extra  beschikbaar gesteld voor de welzijn in de verpleeghuizen en is met de FNV in overleg. Voor het eind van het jaar wordt verwacht dat er meer dan 1 miljoen mensen de Volkspetitie getekend hebben.