Sterk vervuilde grond in Ouderkerk aan de Amstel

31 augustus 2015

Sterk vervuilde grond in Ouderkerk aan de Amstel

Op maandag 3 augustus heeft onze afdelingsvoorzitter Gerda Polman samen met Marina Casadei een bezoek gebracht aan Ouderkerk aan de Amstel. Aanleiding voor dit bezoek zijn de verontrustende berichten in ondermeer Het Parool over de sterk vervuilde grond waar onder de noemer Dirt Maniacs sportactiviteiten worden georganiseerd.

Foto: SP

De bewoners maken zich al langere tijd ongerust over de situatie nabijde Ouderkerkerplas. Zij zijn er getuige van geweest dat er bomen en struiken werden gekapt, autobanden lukraak werden neergelegd in het groengebied en de belangrijke deklaag op de voormalige vuilnisbelt werd afgegraven. Vooral dat laatste baart de  omwonenden grote zorgen, omdat bekend is dat de grond van de voormalige vuilnisbelt stoffen bevat die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. De exploitant van het ‘sportterrein’ heeft zelfs jongeren van het ROC ingeschakeld omals goedkope kracht de berg te laten afgraven. Hij verschuilt zich achter de vergunning die door de gemeente Ouder_Amstel is afgegeven en denkt dat hij zich daarmee alles kan permitteren.

De omwonenden hebben al vele malen contact opgenomen met de lokale politiek, maar de reacties waren ronduit teleurstellend. Uiteindelijk is de SP in actie gekomen na de publicaties in Het Parool. Zowel 2e kamerlid Eric Smaling als onze vertegenwoordiger in de provincie Anna de Groot hebben schriftelijke vragen gesteld over hoe het mogelijk is dat een gemeente de milieuwetgeving aan haar laars lapt.

Monique Geurts is een van de omwonenden die onlangs nog heeft ingesproken op een commissie-vergadering van haar gemeente. Zij kan het niet begrijpen dat er gewoon weer voor 12 september een zogenaamd ‘event’ staat gepland, terwijl de onderzoeken naar de bodemveront-reiniging en mogelijke schade voor de volks-gezondheid nog niet zijn afgerond. De SP steunt haar en de andere betrokkenen in de strijd tegen het college dat oogluikend toestaat dat een belangrijk natuurgebied naar de knoppen wordt geholpen. Inwoners van de gemeente Ouder-Amstel die haar willen steunen kunnen contact opnemen. Zij vertelt graag wat er allemaal mis is gegaan met het mooie stukje natuur in Ouderkerk.

Haar telefoonnummer is: 06-30072537