SP succesvol in ondernemersdebat

27 februari 2014

SP succesvol in ondernemersdebat

De SP is er goed in geslaagd om in het eerste lijsttrekkersdebat een duidelijke positie in te nemen ten opzichte van de andere partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen. SP-lijsttrekker Joep van Erp stelt zich op als bondgenoot van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Daarnaast spreekt de partij zich uit tegen grootschalige geldverslindende gemeentelijke projecten.

Het debat op 20 februari werd georganiseerd door de ondernemersvereniging Amstelveen. De lijsttrekkers van alle aan de verkiezingen deelnemende partijen reageerden op een viertal stellingen en gingen hierover met elkaar in debat. Het liberale gehalte in de bijdragen van veel partijen was hoog: minder lasten en minder regels.

De inbreng van de SP kenmerkte zich door de volgende zaken:

• Winkels niet open op zondag. Voor kleine winkeliers is de zondagopenstelling in Amstelveen eerder een nadeel dan een voordeel. De SP heeft een enquête onder de winkeliers gehouden, waaruit blijkt dat er onder hen weinig steun is voor de zondagopenstelling.
  • Het gemeentebestuur heeft publieke belangen in het stadshart bewust verkwanseld aan het vastgoedbedrijf Unibail Rodamco. De SP vindt dat de inwoners van Amstelveen meer te zeggen zouden moeten hebben over de ontwikkelingen in het stadshart.
  • Geld stoppen in meer wegen en meer parkeerplaatsen zijn schijnoplossingen. De SP wil een betere bereikbaarheid door beter openbaar vervoer, in alle wijken, ook na 20.00 uur en ook in Nes aan de Amstel. Bij betaald parkeren moeten de belangen van de inwoners voorop staan en niet de belangen van anderen, zoals de bezoekers van het stadshart.
  • Ook volgens MKB Nederland is de SP de enige politieke partij die ècht MKB-minded is. Het SP-plan ‘Hart voor de zaak’ pakt gunstig uit voor kleine en middelgrote bedrijven. Deze bedrijven zorgen voor meer werkgelegenheid dan grote, multinationale bedrijven. Andere partijen, waaronder de VVD, hebben vooral aandacht voor de multinationals en hun aandeelhouders. De SP is er voor de gewone ondernemers en hun werknemers.

Opvallend was het gedraai van de Partij van de Arbeid. De Amstelveense afdeling van deze partij neemt geen verantwoordelijkheid voor het wanbeleid en de bezuinigingen waarvoor de PvdA in de regering verantwoordelijk is. Dit maakt kennelijk geen deel uit van het “eerlijke verhaal” dat de partij (alleen) in verkiezingstijd tot vervelens toe aan de man probeert te brengen.

Gênant was ook het optreden van Burgerbelangen Amstelveen. Terwijl vriend en vijand het inmiddels met de SP eens is dat de aanbesteding van het welzijnswerk niet goed is gegaan, probeerde BBA nog eens de zwarte piet uit te delen aan de SP. Het is echter gebleken dat SP-raadslid Patrick Adriaans terecht uit de begeleidingscommissie stapte, omdat de raad de werkgelegenheid voor de welzijnsmedewerkers verkwanseld heeft.