SP en GL Starten Platform Zorgen voor Amstelveen

13 februari 2013

SP en GL Starten Platform Zorgen voor Amstelveen

Amstelveen - Op initiatief van SP en GroenLinks vond op dinsdag 29 januari j.l. een discussieavond plaats naar aanleiding van de door het Rijk aangekondigde bezuinigingen op de zorg.Tijdens deze avond is besloten om een Platform op te richten onder de titel ‘Zorgen voor Amstelveen’.

Op 19 februari is een vervolgavond in de Meent waarbij we belanghebbenden uit de zorg uitnodigen om aanwezig te zijn. Op 29 januari deelden vertegenwoordigers van politieke partijen, belangenorganisaties, zorginstellingen en cliëntenraden hun verontrusting over de bezuinigingen.

Patrick Adriaans gaf aan het begin van de avond een overzicht van de te verwachten maatregelen. Eén ervan is de korting van 75% op de huishoudelijke zorg. Op dit ogenblik maken 2548 huishoudens gebruik van deze dienst. Hiervan blijft maar 25% bestaan.
Tijdelijke huishoudelijke hulp bij ziekte of na een operatie in het ziekenhuis wordt geschrapt. De kwaliteit van de professionele huishoudelijke hulp om signalen op te vangen en terug te koppelen naar de Thuiszorg gaat verloren bij het particulier inhuren van hulp.

De sluiting van de verzorgingshuizen vormt een andere bedreiging. Alleen mensen die zware zorg nodig hebben worden in een verpleeghuis opgenomen. Thuisverzorging is kostbaar en de druk op mantelzorgers en familie wordt zo steeds groter.
Een aanwezige wijkverpleger geeft aan dat alle dienstverrichtingen volgens strikte voorschriften en tijdsbepalingen verlopen. Er is geen tijd voor een gesprek.
De dagopvang voor licht dementerenden wordt ook ter discussie gesteld.
Kunnen mantelzorgers de druk van 24 uur 7 dagen lang zorg voor dementerenden volhouden?

Het zijn enkele punten uit een levendige discussie op deze eerste avond. Afgesproken is dat er door de deelnemers gezamenlijk een manifest wordt opgesteld dat richting de leden van de Tweede Kamer gestuurd wordt. Dit moet voor 1 maart gebeuren, zodat de verontrusting van Amstelveen meegenomen kan worden bij de besluitvorming in de Kamer. Voor dit manifest zijn we nog op zoek naar mensen die direct geraakt worden door de bezuinigingen en hun verhaal willen doen.
Daarna wil de groep zich buigen over de specifieke gevolgen voor Amstelveen en wat daarmee te doen.

Tot slot roept Dorien Mijksenaar zoveel mogelijk Amstelveners op hun bezorgdheid te uiten via de email: zorgenvooramstelveen@gmail.com.

Wilt u het verslag van 29 januari en/of een overzicht van de bezuinigingsmaatregelen ontvangen, meldt u aan via de email, dan worden deze naar u toegestuurd.

De volgende bijeenkomst van het platform vindt plaats op dinsdag 19 februari om 20.00 uur in de Meent.
Het is belangrijk dat belanghebbenden (cliënten, zorgmedewerkers, mantelzorgers etc.) en politieke partijen zoveel mogelijk aanwezig zijn om een duidelijk signaal af te geven richting de Tweede Kamer.