SP en GL nemen initiatief "Zorg voor Amstelveen"

20 januari 2013

SP en GL nemen initiatief "Zorg voor Amstelveen"

Amstelveen - De SP neemt samen met GroenLinks het initiatief "Zorg voor Amstelveen".

De komende jaren staat er veel te gebeuren op het gebied van de Zorg. Landelijke ontwikkelingen die ook lokaal in Amstelveen hun impact zullen hebben. Ontwikkelingen op het gebied van de AWBZ, van de WMO, rondom Thuiszorg en Verzorgingshuizen. Te veel om op te noemen.

Om te kijken hoe wij hier plaatselijk mee om kunnen gaan en hoe wij samen een vuist kunnen maken richting landelijke politiek. Om vooruitlopend op de ontwikkelingen ons plaatselijke netwerk van belanghebbenden en betrokkenen te vergroten willen wij je uitnodigen voor een discussiebijeenkomst over de landelijke ontwikkelingen in de zorg.

Doel van deze eerste bijeenkomst is om elkaar te leren kennen, informatie uit te wisselen, en een eerste stap te maken om te komen tot een lokaal platform rondom de zorg waarin zo veel mogelijk belanghebbenden vertegenwoordigd zijn.

D.w.z. cliƫnten en hun organisaties, mantelzorgers, zorgmedewerkers en hun vakbonden, politieke partijen etc. Los van (deel) belangen van organisaties of partijen, maar voor de mensen waar het om gaat.

Om welke ontwikkelingen gaat het?
1. 75% van de inwoners die afhankelijk zijn van huishoudelijke verzorging raken dit kwijt;
2. De dagbesteding van ouderen, daklozen en mensen met een beperking komt onder druk te staan;
3. Door het wegvallen van thuiszorg en dagbesteding, zullen mantelzorgers het zwaarder krijgen;
4. Mensen moeten langer thuis blijven wonen, maar juist de zorg aan huis verschraalt.

De agenda zal er in grote lijnen als volgt uitzien:
1. Informatie over de recente ontwikkelingen landelijk en wat betekent dit lokaal voor Amstelveen?
2. Brainstorm over wat wij in Amstelveen kunnen doen met deze ontwikkelingen en hoe wij elkaar daarin kunnen versterken
3. Maken afspraken, hoe krijgt dit een vervolg?
4. Naam? Vooralsnog is de werktitel "Zorg voor Amstelveen" een definitieve naam kunnen we op de bijeenkomst vaststellen

De discussiebijeenkomst vindt plaats in buurtcentrum De Meent op dinsdag 29 januari vanaf 20.00 uur.
Aanmelding stellen we op prijs, dit kan via mail op ZorgvoorAmstelveen@xs4all.nl of bij de initiatiefnemers. De initiatiefnemers zijn ook bereikbaar voor meer informatie.

De initiatiefnemers:
Dorien Mijksenaar, Raadslid GroenLinks D.Mijksenaar@planet.nl 06-43470011