De sloop door Rutte II van de AWBZ in beeld

10 januari 2013

De sloop door Rutte II van de AWBZ in beeld

Gevolgen van de maatregelen; Het beroep dat gedaan wordt op mantelzorgers zal groeien. Er zijn in Nederland ongeveer 2,5 miljoen mantelzorgers. Dit doen zij vrijwillig, maar in de toekomst zal er sprake zijn van gedwongen mantelzorg omdat er niets anders voor handen is. Dit zet familiebanden onder druk en dwingt ook minderjarige kinderen zorgtaken te doen voor hun ouders.

Vereenzaming, verwaarlozing en vervuiling zullen veel vaker voor gaan komen. Ook het aantal zorgmijders zal stijgen. Uitgestelde zorg is veelal duurdere zorg. Een parallel is te trekken met de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg, waar al na een paar maanden duidelijk werd dat er meer politie- en justitiecapaciteit nodig was en er dus geen sprake was van een bezuiniging, maar een verschuiving in kosten.

Daarnaast stelt het regeerakkoord dat er meer eigen betalingen zullen komen. Maar de grootste groep mensen heeft een laag inkomen en een gemiddelde zorgvraag van ongeveer 10 uur in de week.

Deze bezuinigingen zijn dom en kortzichtig!

Onderstaand de de details van de maatregelen die het kabinet Rutte II wil gaan doorvoeren;

De maatregelen op een rij;
1 Afschaffen huishoudelijke verzorging
• In 2014 krijgen nieuwe mensen geen huishoudelijke verzorging meer
• Per 2015 vervalt deze taak voor de gemeente
• ‘Maatwerkregeling’ voor diegene ‘die het echt nodig heeft en zelf geen hulp in de huishouding kan betalen’. Hiervoor wordt 25 % van het huidige budget ter beschikking gesteld.
• Dat is een bezuiniging die 1,1 miljard euro moet opleveren

2 Meer zorgtaken voor de gemeente, voor 25 % minder geld
• De functie ‘begeleiding’ gaat van de AWBZ naar de gemeente. In het regeerakkoord staat dat de ‘dagbesteding’ per 2014 wordt afgeschaft, maar daar komt snel duidelijkheid over.
• Persoonlijke verzorging gaat van de AWBZ naar de gemeente. Dit is het wassen,aankleden, helpen met eten. Je krijgt het alleen als:
– Je het langer nodig hebt dan een half jaar (benodigde persoonlijke verzorging korter dan een half jaar vervalt) – Mantelzorger moet half uur extra doen per week
• Deze decentralisatie gaat gepaard met een korting van 25 %.
• Het moet 1,7 miljard euro opleveren.

3 Verpleging thuis gaat naar de zorgverzekeraar
• Verpleging gaat uit de AWBZ gaat naar zorgverzekeraars. Daarmee komt er dus een onwenselijke knip tussen verzorging, begeleiding en ondersteuning enerzijds en verpleging anderzijds.

4 Alleen zware zorg in een instelling
• Mensen die zorg nodig hebben volgens de zorgzwaartepakketten 1, 2, 3, en 4 worden verondersteld ‘thuis te wonen’. Ze moeten huur gaan betalen en hun zorg wordt overgeheveld naar de gemeente (en deels naar de zorgverzekeraar)

Kortom zorg die mensen krijgen om ze langer thuis te laten wonen gaat geheel naar de gemeente. De AWBZ wordt fors gesloopt en gaat enkel over de zware zorg waarbij mensen in een instelling wonen. Gemeenten krijgen een korting van 25 procent voor nieuwe taken en 75 procent op de huishoudelijke verzorging. Het gaat om een overhevelingsbedrag van ongeveer 10 miljard.

Cijfers;
• 450.000 mensen hebben huishoudelijke verzorging
• 211.085 mensen hebben begeleiding, hiervan 100.000 dagbesteding
• Totaal treft het 770.000 mensen die zorg nodig hebben
• 58.000 banen in de thuiszorg
• Plus! 40.000 alfahulpen
• Mensen die werken in de dagbesteding, begeleiding en de thuiszorg (persoonlijke
verzorging)
• 2,5 miljoen mantelzorgers zullen meer moeten doen

De SP zal zich met hand en tand blijven verzetten tegen deze afbraak van de zorg!