Hooijmaijers' betrokkenheid bij Amsteleiland

18 november 2012

Hooijmaijers' betrokkenheid bij Amsteleiland

De Noord-Hollandse oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers (VVD) heeft zich volgens het openbaar ministerie schuldig gemaakt aan fraude. Uit betrouwbare bron heeft de SP vernomen dat Hooijmaijers een bezoek heeft gebracht aan het Amsteleiland in februari 2007. Vervolgens heeft hij met het college van burgemeester en wethouders van Amstelveen gecommuniceerd over dit bezoek.

Op 15 oktober 2012 stelt Sander Mager van GroenLinks het college de vraag in hoeverre de voormalig gedeputeerde Hooijmaijers zich ooit persoonlijk en direct heeft bemoeid met de Amstelveense positie ten aanzien van de Bovenkerkerpolder, Icesave/Landsbanki, de N201, de golfbaan, een andere (nieuwbouw)project, grondtransactie of andere deal waarbij belangen van de gemeente Amstelveen in het spel waren.

In de beantwoording op 30 oktober 2012 gaat het college uitgebreid in op de hier bovengenoemde projecten en geeft vervolgens aan dat er - volgens het college - in Amstelveen verder geen dossiers bekend zijn waarin van persoonlijke bemoeienis van Hooijmaijers als gedeputeerde sprake was.

De SP wil nu van het college weten waarom het bezoek aan Amsteleiland en de briefwisseling niet genoemd zijn in de beantwoording van de vragen van Mager. En de SP wil weten of het college bereid is extra onderzoek te doen naar de persoonlijke betrokkenheid van Hooijmaijers bij dit project.

Daartoe heeft de SP de volgende vragen aan het college gesteld:

• Waarom heeft u dit bezoek niet genoemd in de beantwoording van de vragen van de heer Mager?
• Weet u of de heer Hooijmaijers persoonlijk betrokken was bij het project Amsteleiland?
• Bent u bereid extra onderzoek te doen naar de heer Hooijmaijers' persoonlijke betrokkenheid bij dit project?
• Zo nee, waarom niet?