SP Amstelveen bezoekt Europees parlement

13 juli 2012

SP Amstelveen bezoekt Europees parlement

Amstelveen - Deze week bezochten zo’n veertig SP’ers uit de regio Noordholland Brussel voor een bezoek aan het Europese parlement. De excursie was een initiatief van Meta Meijer regiovertegenwoordiger van SP Noordholland Zuid, bedoelt om SP’ers te laten kennis maken met het Europese parlement. Vooral de laatste tijd staat Europa in het middelpunt van de belangstelling.

SP Amstelveen was vertegenwoordigd door vier bestuursleden. Niels Jongerius, fractie medewerker van de SP, leidde ons rond door de verschillende gebouwen van het Europese Parlement. Naast de 754 Europarlementariërs zijn er ruim 7500 vaste medewerkers.

Naar schatting zijn er daarnaast minstens ca 6000 lobbyisten actief. Dit zijn voornamelijk vertegenwoordigers van grote bedrijven, zoals Shell en Daimler. Daarnaast ook lobyisten van belangenorganisaties zoals Greenpeace. De lobyisten proberen de parlementariers zo veel mogelijk te beinvloeden. Hun doel is dat er voor hun bedrijf of belangenorganisatie een zo gunstig mogelijke wetgeving komt.

Dennis de Jong heeft zich een uur vrij kunnen maken om ons het nodige te vertellen over het Europese parlement en de manier waarop de SP werkt in het parlement. Hij adviseert ons om de site www.sp.nl/europa hiervoor in de gaten te houden. Het was een leerzame maar zeker ook een gezellige dag.