Visie en standpunten SP Amstelveen A9 verbreding en/of ondertunneling

28 maart 2012

Visie en standpunten SP Amstelveen A9 verbreding en/of ondertunneling

Eerst een stukje uit ons verkiezingsprogramma van 2009:

"De SP is geen voorstander van de verbreding van de A9. Wij vinden dit project in zijn totaliteit een verkeerde investering."

In Amstelveen willen de minister en het gemeente bestuur de bijkomende problemen van geluidshinder en luchtvervuiling oplossen door de weg te ondertunnelen. Door de aanleg van een tunnel hopen de minister en het gemeentebestuur draagvlak te creƫren. Amstelveen zal echter wel een bijdrage moeten gaan leveren van 100 miljoen Euro. In totaal gaat deze 2 kilometer lange tunnel een kleine 800 miljoen euro kosten.

Hoewel de tunnel in eerste opzicht een mooie oplossing lijkt, heeft de SP grote twijfels rondom de financiƫle onderbouwing van het project, milieu aspecten en het benutten van de vrijgekomen ruimte."

Een van onze eisen:
Grenzen stellen aan de financiering van de A9. De SP vindt dat dit een rijksproject is en daarom door het rijk betaald dient te worden.

In deze visie stonden wij als SP in 2010 helemaal alleen. Dit was een volstrekt belachelijk idee, vonden de andere partijen.

En nu:
Het standpunt van B&W dat de gemeente onmogelijk 100 miljoen euro kan bijdragen aan de bouw van een A9-tunnel is juist. Dat blijkt uit door Grontmij verricht onderzoek, waaraan het college een second opinion had gevraagd.

Wij hadden daar geen onderzoek voor nodig, maar zijn blij dat wat wij al voorzagen nu ook bevestigd wordt.
Vroeg of laat, gelijk krijgen we.

• Zie ook:
  • A9