Geen vragen maar eisen SP over aanpak A9

20 februari 2010

Geen vragen maar eisen SP over aanpak A9

Amstelveen - De SP is geen voorstander van de verbreding van de A9. Wij vinden dit project in zijn totaliteit een verkeerde investering. De tunnelplannen zijn gekoppeld aan de verbreding van de snelweg. In de Tweede Kamer heeft de SP zich tegenstander verklaard van de snelwegverbredingen rondom Amsterdam, waar het project Amstelveen een onderdeel van is.

Hoewel de tunnel in eerste opzicht een mooie oplossing lijkt, heeft de SP grote twijfels rondom de financiële onderbouwing van het project, milieu aspecten en het benutten van de vrijgekomen ruimte.

De keuze voor extra asfalt is niet onze keuze. Het financiële risico dat de gemeente loopt door 100 miljoen euro te steken in dit project in niet verantwoord. De tunnel komt boven de grond in een woonbuurt, de Operabuurt. Tenslotte ontbreken harde cijfers over en garanties voor geluids- en milieuhinder.

In Amstelveen willen de minister en het gemeente bestuur de bijkomende problemen van geluidshinder en luchtvervuiling oplossen door de weg te ondertunnelen.

Door de aanleg van een tunnel hopen de minister en het gemeentebestuur draagvlak te creëren. Amstelveen zal echter wel een bijdrage moeten gaan leveren van 100 miljoen euro. In het totaal gaat deze twee kilometer lange tunnel een kleine 800 miljoen euro kosten.

De SP stelt eisen in plaats van vragen!

• Bewoners en winkeliers rondom de A9 worden niet alleen gehoord maar hebben ook invloed op de plannen rondom de ontwikkeling van het gebied nabij en op de A9 in de toekomst.
  • Aandacht voor de leefbaarheid in de Operabuurt. Met ook nog een druk openbaar vervoersknooppunt aan de Carmenlaan in het verschiet zal de tunnelbouw een negatief effect hebben op de leefbaarheid in deze buurt. Tot op heden is hier geen aandacht voor.
  • Grenzen stellen aan de vervuiling van de lucht bij en voorbij de tunnelmonden. Op elke plek rondom de A9 moet de luchtkwaliteit en geluidsoverlast voldoen aan de Europese norm.
  • Grenzen stellen aan de financiering van de A9. De SP vindt dat dit een rijksproject is en deze dient daarom door het rijk betaald te worden.
  • Grenzen stellen aan de bebouwing op en rond de tunnel. Geen bebouwing rondom de Poel. Dit gebied moet toegankelijk blijven als wandel en recreatie gebied voor iedereen en mag geen getto worden voor de rijken.
  • Geen sloop van (huur)huizen in de Operabuurt en Oude Dorp.
  • Extra aantal sociale woningen ter compensatie van de sloop van de Carmenflats.
  • Grenzen stellen aan de overlast bij de aanleg van de tunnel. Geen geluidsoverlast van 20.00 uur tot 07.00 uur.

• Zie ook:
  • A9