Menselijke waardigheid, solidariteit en gelijkwaardigheid

2 december 2009

Menselijke waardigheid, solidariteit en gelijkwaardigheid

Amstelveen - Marlinda (15) VWO leerling van het Amstelveen College interviewt Joep van Erp, lijsttrekker van de SP in Amstelveen. De SP neemt dit jaar voor het eerst deel aan de verkiezingen binnen Amstelveen.

Joep van Erp is gekozen als lijsttrekker van de SP in Amstelveen. Sinds 2003 is de afdeling Amstelland-Meerlanden van de SP actief in Amstelveen en omstreken.

“Waarom hebben jullie niet al eerder meegedaan aan de verkiezingen binnen Amstelveen?"

Wij vinden het belangrijk dat wij de mensen uit de buurt kennen. We moeten weten wat ze willen en van ons verwachten. We hebben zeven jaar de tijd genomen om een sterke afdeling op te bouwen om zo een goede positie in de raad in te kunnen nemen.

“Waar is de lokale SP mee bezig?”

Wij proberen de golfbaan in de Bovenkerkerpolder tegen te houden, het is immers van cultuurhistorische waarde en daar moet je van afblijven. Bovendien is een golfbaan helemaal niet nodig, er zijn wel elf golfbanen in de buurt te vinden! Wij zijn niet tegen golven, maar dat stukje Bovenkerkerpolder moet je zo houden als het is.” Ook zijn wij het er totaal niet mee eens dat er in de Carmenlaan flats zijn gesloopt die nog goed bewoonbaar waren. Als ze nou een beetje gerenoveerd waren hadden ze prima als woonruimte voor bijvoorbeeld studenten gebruikt kunnen worden. Wij vinden dat die flats terug moeten komen zodat ook jonge mensen de kans krijgen in Amstelveen te wonen.

“Wat is het doel van de SP in Amstelveen?”

Wij willen voor iedereen goede zorg, iedereen moet zich veilig voelen en er moeten voldoende recreatiemogelijkheden zijn.

“Doen jullie ook veel voor de jeugd in Amstelveen?”

Eigenlijk doe je op dat gebied nooit genoeg. Jongeren moeten een eigen plek hebben, dat vinden wij het allerbelangrijkste. Jongeren moeten de kans hebben zich te ontplooien. Wij moeten hen verantwoordelijkheden geven en zij moeten die kunnen nemen. Dat doen we door jongeren serieus te nemen.

Er wordt in de kranten heel negatief gedaan over hangjongeren, continu wordt herhaald dat de hangjongeren overlast veroorzaken. Wij ontkennen niet dat die problemen er zijn, maar sturen ook niet de politie eropaf.

We proberen te ontdekken wat zij graag willen en hen te helpen. We helpen hen door te zorgen dat ze meer inspraak krijgen op bijvoorbeeld jeugdcentra zoals Downtown en De Bajes. Ze moeten inzien dat die plek van hen is zodat ze het niet vernielen. Als het eenmaal hun plek is zullen ze het niet langer toestaan dat anderen hun plek gaan vernielen.

"Voor wie is de SP een goede partij?"

Voor iedereen. Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid in een stad, en iedereen moet die verantwoordelijkheid nemen.

"Hoeveel zetels denken jullie te halen?"

Twee, dat denken wij doordat we hebben gekeken hoeveel erop de SP is gestemd tijdens de Europese verkiezingen.