Tramlijnen 5 en 51
Bij het maken van de plannen om de tramlijnen 5 en 51 om te bouwen tot een (regio)tram is te weinig gekeken naar het belang van de reiziger. Bij de plannenmakers en de wethouders staat voorop de “ombouw” in te kunnen passen in de plannen op station Zuid en dat voor zo weinig mogelijk geld. Amstelveen is hier de dupe van geworden. De stad betaalt zes miljoen euro mee aan dit project en de Amstelveense belastingbetaler en tramreiziger krijgt er een slechtere Amstelveenlijn voor terug. De plannen zijn gebaseerd op onduidelijke, verouderde en/of onjuiste cijfers. Beloften over reistijdwinst kloppen niet voor alle groepen reizigers. Bestaande tramhaltes worden gesloopt, bijvoorbeeld op plekken waar in de toekomst woningen worden gebouwd.(Marne) Er wordt niet of nauwelijks tijdwinst geboekt door de verplichte en onhandige extra overstap op station Zuid.
De SP wil:
- Onafhankelijk onderzoek naar wat de OV-reizigers willen.
- Tram 5 blijft op de bestaande route rijden, ook na de indienststelling van de Noord-Zuidlijn.
- Geen haltes opheffen van lijn 5.
- Dat het materieel van nieuwe tramstellen voor lijn 5 en 51 toegankelijk is voor mensen met een functie-beperking, ook voor reizigers in een elektrische rolstoel. Op station Zuid kan op hetzelfde perron worden overgestapt op de bestaande sneltram.